menu

‘The Fool’ - Nederlandse kunstenaars werkten voor The Beatles

Bijna twee weken geleden overleed Simon Posthuma, de vader van Douwe Bob. Hij was mede-oprichter van The Fool, een zeer creatief Nederlands kunstenaarscollectief uit de jaren ’60. Ze ontwierpen kleding, album covers, posters en diverse (muur)schilderingen voor onder andere The Beatles en ook Cream. Hun vernieuwende, psychedelische kunststijl paste perfect in de tijdgeest en is lange tijd bepalend geweest in de uitingen van The Fab Four.

‘The Fool’ Nederlandse kunstenaars werkten voor The Beatles - Jongbelegen.nu

Album cover van The Fool (1968) met Simon Posthuma helemaal links


The Fool 
De oorspronkelijke leden van The Fool waren Simon Posthuma en Marijke Koger. Ze ontmoetten elkaar in 1961 en participeerden in een Amsterdamse tegencultuur boetiek, genaamd Trend. Later trokken ze als partners samen door Europa en maakten ze bijzondere kleding en posters. Eenmaal gevestigd in een commune op Ibiza in 1966, werden ze ontdekt door de Britse fotograaf Karl Ferris. Niet lang daarna publiceerde Ferris foto’s van door The Fool ontworpen kleding in The Times. De opvallende kleurrijke ontwerpen bleven niet onopgemerkt en niet lang daarna vestigden Posthuma en Koger zich in Londen. Later voegden ook Josje Leeger en Barry Finch zich bij de groep. De naam van het kunstenaarskwartet danken ze aan de tarotkaart ‘The Fool’.   

Swinging London
Eenmaal in London begonnen Simon en Marijke te ontwerpen voor de bands Cream en Procol Harum. Robert Stigwood, de manager van Cream liet de instrumenten van de bandleden beschilderen. Eric Clapton’s Gibson SG gitaar werd direct een van de meest iconische gitaren uit de geschiedenis. Ook Jack Bruce’s basgitaar en Ginger Baker’s bass drum head werden beetgepakt, evenals de kleding en de Amerikaanse tourposters. The Fool deed ook albumhoezen voor de bands The Move, The Hollies en de Incredible String Band. Toen The Fool de illustratie van het concertprogramma van Brian Epstein’s  Saville Theatre in Covent Garden maakte, was het niet gek dat The Beatles zelf ook met deze vooruitstrevende creatieven wilden werken. 

The Beatles
Daar stonden ze dan. Lennon en McCartney besloten gewoon aan te bellen bij het huis in Bayswater, de plek waar Simon en Marijke woonden op dat moment. Zij waren groot fan van hun werk en ze vroegen of Simon en Marijke de hoes voor Sergeant Pepper's Lonely Hearts Club wilden ontwerpen. Het werd een kleurrijk psychedelisch landschap, perfect binnen de tijdsgeest. De Beatles wilden wel, maar het management niet. Uiteindelijk maakte Peter Blake, een gevestigde kunstenaar de uitzonderlijke hoes die we allemaal kennen. The Fool lachte erom, ze kregen al genoeg artistieke vrijheid: een muur in het huis van George Harrison, de kleding voor de film Magical Mystery Tour en de piano en Rolls Royce van John Lennon. Iets later in 1967 vroegen The Beatles of ze de buitenkant van hun bijzondere project Apple Boutique op de hoek van Baker Street wilden vormgeven. Een gigantische controversiële muurschildering die ze in één weekend maakten was het gevolg.

- Ik heb Simon Posthuma in Amsterdam tijdens een muzikale bijeenkomst wel eens horen zeggen dat ze veel tijd trippend van de LSD hebben doorgebracht met The Beatles in die Rolls Royce van Lennon – 


‘The Fool’ Nederlandse kunstenaars werkten voor The Beatles - Jongbelegen.nu

Apple boutique, Baker Street London


Muziek van The Fool
The Fool is vervolgens naar Amerika vertrokken en heeft daar nog een aantal jaar bestaan. Ze hebben daar meerdere platen opgenomen. In 1969 lanceert The Fool haar eerste album, geproduceerd door Graham Nash (van Crosby, Still, Nash & Young). Een psychedelisch freak folk album met een scala aan invloeden en instrumenten. Een plaat die je echt meerdere malen moet draaien wil je hem ook maar een beetje begrijpen. Het geeft alleen maar aan hoe uitzonderlijk creatief deze groep kunstenaars was. Als duo scoren Simon en Marijke later de Nederlandse nummer 2 hit ‘I Saw You’.  Zelf heeft Posthuma in een interview gezegd dat ze helemaal geen muzikanten waren. Marijke Koger bleef wonen in Amerika, maar Simon keerde terug naar Nederland. In 1992 kreeg hij samen met danseres Ellen Benard een zoon Douwe Bob Posthuma genaamd. Jawel, de jonge Nederlandse singer- songwriter die zich heeft laten inspireren door de jaren ‘60 – ‘70 en voornamelijk het Americana genre vertegenwoordigt.  

maart 2020
Jeroen van der Meijden
Is gek op mooi beeld en spelen met woorden. Gaat al bijna twintig jaar mee in reclame en media. Enthousiast medeoprichter van Jongbelegen omdat al zijn ervaring en interesses hierin samenkomen en hij graag inspireert en informeert.

Goed stuk

Deel dit artikel: