menu

Madame de Berry, formerly known as Berry Visser oprichter MOJO

Berry Visser boekt al een paar jaar cabaretiers en singer-songwriters in een kleine zaal in zijn geboortestad Delft, als hij in 1967 het legendarische dubbelconcert van The Doors en Jefferson Airplane in het Amsterdamse Concertgebouw meemaakt. Popconcerten waren schaars in die tijd. Zou hij - een pianospelende Sociale Academie-student - ook zoiets kunnen organiseren? Dat kan Berry, met veel geduld, inzet en doorzettingsvermogen. Soft Machine en Jethro Tull spelen op 7 september 1969 in de grote zaal van het Concertgebouw, het eerste grote concert van MOJO.

Madame de Berry, formerly known as Berry Visser oprichter MOJO - Jongbelegen.nu

Samen in zaken 
Kort daarop leert Berry de Limburgse bouwkunde student Léon Ramakers kennen, die een kaartje komt kopen voor het concert van Led Zeppelin in Scheveningen. Léon zat ook in de zaal bij The Doors en Jefferson Airplane, dat schiep een band. Belangrijker nog: hij heeft een rijbewijs. Léon wordt zakenpartner.  De gedeelde muziekliefde en het organisatietalent van Léon zijn onmisbaar bij het uitbouwen van de samenwerking. MOJO groeit in de jaren die volgen uit tot de grootste concertpromotor van Nederland.

Kralingen 
Berry Visser bedenkt Holland Pop, het eerste meerdaagse rockfestival van Nederland, in 1970 in Kralingen. Léon en Berry zijn in 1978 verantwoordelijk voor het eerste stadionconcert: Eric Clapton en Bob Dylan in De Kuip. Er is inmiddels geen wereldster te bedenken die niet door MOJO op een podium is gezet in Nederland. Kleinere bands groeiden via het clubcircuit uit tot stadionvullers. Dat gebeurt nog steeds.

Toe aan iets anders 
Maar toen hij voor de twintigste keer Randy Newman naar Schiphol bracht, begon het hem te benauwen, hij was er klaar mee. Zijn MOJO was uitgegroeid van een eenmansbedrijf op een zolderkamertje in Delft tot een boekingsimperium en dat is het met zo’n tweehonderd concerten per jaar nog steeds. Maar Berry was toe aan iets anders. Hij bouwde zijn huis om tot een barok boudoir waar hij zijn alter ego gestalte gaf in huiskamervoorstellingen. Madame de Berry vertelde, speelde piano en zong op zijn/haar eigenzinnige wijze. Eind december 2015 stopte hij. Verder beschrijven heeft weinig zin, je moet het zien. En dat kan, want filmmaakster Kim Schonewille maakte over het fenomeen inmiddels bekroonde documentaire.  Geïnteresseerd in de dvd? Stuur een mailtje naar info@kimschonewille.com

oktober 2019
Wim van der Oest
Kan lezen en schrijven met woorden. Vier decennialang tekstschrijver en auteur. Enthousiast medeoprichter van Jongbelegen. Waarom? Omdat hij online maar bar weinig magazines kon vinden die niét tuttig en ouderwets zijn.

Goed stuk

Deel dit artikel: