‘Kwam het idee daar vandaan?’ De oorsprong van hits
Je zingt ze mee onder de douche, je kent de teksten uit je hoofd en je denkt wel te weten waar die teksten en het idee voor de song vandaan komen. Maar soms is die oorsprong heel anders dan je denkt. Hier vijf songs die op een andere manier zijn ontstaan dan je misschien altijd hebt gedacht.
‘Ticket to ride’ van The Beatles
John Lennon en Paul McCartney hadden allebei een ander verhaal over waar "Ticket to Ride" naar verwees, hoewel de tekst van het liedje aan hen beiden werd toegeschreven. In McCartney's versie is het ticket in kwestie precies dat: een British Railways ticket naar Ryde, een badplaats aan de noordoostelijke kust van het Isle of Wight, waar McCartney's neef een pub bezat en waar hij en Lennon ooit liftend naar toe zijn gelift. Lennon had echter een andere, minder onschuldige verklaring. Een journalist die in die tijd veel met de band reisde zei’ ‘De meisjes die op straat werkten in Hamburg moesten een blanco gezondheidsverklaring hebben en voor het gemak gaven de medische autoriteiten hen een kaart waarop stond dat ze geen SOA hadden. Ik was bij The Beatles toen ze in juni 1966 teruggingen naar Hamburg en toen vertelde John me dat hij de uitdrukking 'a ticket to ride' had bedacht om deze kaarten te beschrijven. Het kan een grapje van hem zijn geweest -je moest altijd voorzichtig zijn met John op die manier- maar ik herinner me dat hij me dat vertelde.’
(You Gotta) Fight for Your Right (To Party!) van Beastie Boys
In 1986 schonken de Beastie Boys tieners in heel Amerika een legendarisch feestlied met ‘(You Gotta) Fight for Your Right (To Party!)’ Er was slechts één probleem: Het lied was specifiek geschreven om de draak te steken met feestelijke volksliederen. ‘Er waren massa's kerels die meezongen met 'Fight for Your Right to Party' en zich niet bewust waren van het feit dat het een totale grap was’ zei bandlid Michael ‘Mike D’ Diamond er later over ‘Ironie wordt vaak niet opgemerkt.
‘Mother and Child Reunion’ van Paul Simon
In 1972 had Paul Simon een grote hit met het lied ‘Mother and Child Reunion’. Het is een reggae-achtige meditatie over de dood van een huisdier. ‘Afgelopen zomer hadden we een hond die werd overreden en gedood en we hielden van deze hond’ vertelde Simon aan Rolling Stone in 1972. ‘Het was de eerste dood die ik ooit persoonlijk had meegemaakt. Niemand in mijn omgeving was nog gestorven. Maar ik voelde dit verlies heel sterk en toen was mijn eerste gedachte 'Oh, man, wat als dat [mijn vrouw] Peggy was? Wat als zo iemand zou sterven?’. Hoewel teksten als ‘I can't for the life of me remember a sadder day’ duidelijk maken dat het niet per se een vrolijk liedje moest worden, is het vreemdste deel van dit verhaal waar de titel vandaan kwam: ‘Ik zat te eten in een Chinees restaurant’ legde Simon uit. ‘Er was een gerecht dat 'Mother and Child Reunion' heette. Het is kip en eieren. En ik zei 'Wat een fantastische titel. Die moet ik gebruiken.’
‘Rosanna’ van Toto
In 1982, hetzelfde jaar dat actrice Rosanna Arquette een Emmy Award won voor haar rol in de TV-film The Executioner's Song, bracht Toto hun hit ‘Rosanna’ uit, die gedeeltelijk geïnspireerd was door de actrice, die op dat moment een relatie had met Steve Porcaro, de toetsenist van de band. In de jaren daarna heeft de band - en Arquette zelf - het idee dat het nummer over haar gaat gebagatelliseerd ... hoewel het wel een beetje te toevallig lijkt. Fun fact: Hoewel hij het nooit bevestigd heeft, circuleren er al lang geruchten dat Peter Gabriel's ‘In Your Eyes’ óók geschreven is voor Arquette, die al enkele jaren een romantische relatie had met Gabriel. Het feit dat de openingszin van Toto's liedje is ‘All I want to do when I wake up in the morning is see your eyes’ geeft alleen maar meer geloofwaardigheid aan het argument dat beide liedjes over Arquette zijn geschreven.
‘Baby One More Time’ van Britney Spears
Het is logisch als je denkt dat het liedje dat Britney Spears in 1998 tot popprinses maakte ‘Hit Me Baby One More Time’ heette, want dat was de oorspronkelijke titel en dat is heel duidelijk het refrein van het liedje. Maar Spears' platenmaatschappij was terecht bezorgd dat de titel het zou doen lijken alsof het liedje over huiselijk geweld zou gaan, of erger nog, dat het huiselijk geweld zou vergoelijken. De waarheid blijkt veel onschuldiger te zijn: het liedje is geschreven door de Zweedse songwriters Rami Yacoub en Max Martin, die dachten dat de Amerikaanse slangterm voor ‘bel me’ was ‘hit me’ in plaats van ‘hit me up’.