menu

‘On A Mission From God’ – 40 jaar The Blues Brothers

Veertig jaar geleden verscheen de Amerikaanse muzikale komedie The Blues Brothers in de bioscoop. De film -die uit zou groeien tot een cultfilm- werd geregisseerd door John Landis, die later de zo beroemde clip voor Michael Jacksons ‘Thriller’ zou maken. Naast veel muziek en humor zit er ook veel geweld in de film. Zo rijden acteurs John Belushi en Dan Aykroyd tijdens een achtervolging een compleet (en écht) winkelcentrum aan gort.

‘On A Mission From God’ – 40 jaar The Blues Brothers - Jongbelegen.nu

Op een missie van God

The Blues Brothers gaat over de voorwaardelijk vrijgekomen kleine crimineel ‘Joliet’ Jake Blues (John Belushi) en zijn broer Elwood Blues (Dan Aykroyd). Als Jake uit de gevangenis komt, gaat hij met Elwood terug naar het katholieke weeshuis waar zij beiden zijn opgegroeid en waar zij goede herinneringen aan hebben. Moederoverste, de directrice van het weeshuis, zit daar met een aanslag van vijfduizend dollar achterstallige belasting die ze onmogelijk kan betalen. De staat dreigt het weeshuis te sluiten. Als Jake voorstelt het geld te stelen om het weeshuis te redden, wordt hij door Moederoverste een trap afgedonderd. De broers besluiten dan het geld eerlijk te verdienen en gaan op een ‘Missie van God’.

Band

Ze moeten echter snel zijn om die missie tot een goed einde te brengen, want de termijn waarbinnen het achterstallig bedrag moet worden betaald, telt nog maar elf dagen. De broers besluiten hun oude band weer te laten herleven en met optredens het geld te verdienen. Dat valt echter niet mee, aangezien de meeste leden inmiddels meer lucratieve baantjes hebben. Op weg naar de laatste twee bandleden wordt hun weg versperd door een demonstratie van neo-nazi’s op een brug. Elwood rijdt ze van de brug af, waardoor de nazi’s gedwongen worden om in het water te springen.

Eén grote show

De broers beseffen dat ze één grote show nodig hebben om het geld bij elkaar te krijgen. Ze overtuigen hun oude manager om de Palace Hotel Ballroom, dat zo'n 150 kilometer ten zuiden van Chicago ligt, te boeken. Op hun auto, die de Bluesmobile heet, monteren ze een grote luidspreker en promoten zij hun concert. Zo trekken ze de aandacht van de nazi’s, een gewelddadige concurrerende band en de politie waarmee ze inmiddels al veelvuldig in aanraking zijn geweest. Op de avond van het concert zit de zaal niet alleen vol met bluesfans maar ook met nazi’s, agenten en leden van de andere band. Jake en Elwood doen twee nummers en sluipen dan het podium af. Voordat ze ongezien het gebouw verlaten, biedt een platenproducer een contant geldvoorschot van tienduizend dollar op een opnamecontract aan.  

Achtervolging

Jake en Elwood racen in de Bluesmobile terug naar Chicago met steeds meer politiemensen, SWAT-teams, brandweerlieden en militairen op hun hielen. Tijdens deze hilarische achtervolging rijden ze een compleet winkelcentrum (dat in het echt op de nominatie stond om afgebroken te worden) aan gort. Ze komen net op tijd aan bij de belastingontvanger van Chicago (gespeeld door Steven Spielberg) en betalen de door het weeshuis verschuldigde belasting. Net als hun ontvangstbewijs is afgestempeld, worden ze gearresteerd. De film eindigt met een optreden in de gevangenis waar zij het nummer ‘Jailhouse Rock’ voor hun medegevangenen spelen.

Een van de duurste komediefilms  

Universal Studios dat de film produceerde, hoopte te kunnen profiteren van de populariteit van Belushi in televisieprogramma’s en films als ‘Saturday Night Live’ en ‘Animal House’. Maar de filmmaatschappij bleek al snel niet in staat om de productiekosten onder controle te houden. Het begin van het filmen werd vertraagd toen Aykroyd, eigenlijk een beginner in het scenarioschrijven, er zes maanden over deed om een lang en onbegrijpelijk script te leveren dat regisseur John Landis moest herschrijven. Op locatie in Chicago veroorzaakten vooral Belushi's feesten en drugsgebruik lange en dure vertragingen die, samen met de verwoestende en kostbare autoachtervolgingen, de uiteindelijke film tot een van de duurste komediefilms die ooit werden geproduceerd zouden maken. De producenten waren dan ook bang dat de film een commerciële mislukking zou worden. Maar toen de film werd uitgebracht in Amerika waren de reacties voornamelijk positief en zette de film in het eerste weekend bijna vijf miljoen dollar om. Uiteindelijk zou The Blues Brothers, nog vóór het uitbrengen op video, meer dan 115 miljoen dollar wereldwijd opleveren. Een vervolgfilm van 18 jaar later, die de titel ‘The Blues Brothers 2000’ kreeg, werd wél een flop.

 

Kijk hier naar het episch nummer ‘Everybody Needs Somebody to Love’ uit de film

augustus 2020
Wim van der Oest
Kan lezen en schrijven met woorden. Vier decennialang tekstschrijver en auteur. Enthousiast medeoprichter van Jongbelegen. Waarom? Omdat hij online maar bar weinig magazines kon vinden die niét tuttig en ouderwets zijn.

Goed stuk

Deel dit artikel: